четвер, 15 грудня 2011 р.

Конспекти уроків (10-15)


Урок №10
Тема: Це цікаво знати
Мета уроку: знайомити учнів із історією створення електронно-обчислювальної машини в Україні; виховувати дбайливе ставлення до устаткування кабінету; розвивати пізнавальні інтереси, пам'ять, логічне мислення.
Обладнання: програма «Лабіринт», робочий зошит, підручник, дидактичні картки.

План уроку

                          I.      Організація класу до уроку. Повторення правил з техніки безпеки.
                       II.      Перевірка домашнього завдання. Розминка.
                    III.      Повідомлення теми і мети уроку.
                     IV.      Вивчення нового матеріалу.
                        V.      Робота за комп’ютером.
                     VI.      Узагальнення знань учнів. Підсумок уроку.
                  VII.      Домашнє завдання.
Хід уроку
             I.      Організація класу. Повторення правила з техніки безпеки.
- Діти, ми з вами знаходимось у комп'ютерному кабінеті. Скажіть, чи дотримувались учні правил техніки безпеки, прийшовши на урок інформатики у комп'ютерний клас?
1.      Спостережлива вчителька на уроці інформатики виявила,  що неуважний учень жує жуйку і запропонувала йому з нею розстатися. Неуважний учень розстався з жуйкою і приліпив її до розетки.
- Які правила техніки безпеки він порушив?
2.      Перед уроком інформатики в учнів 5 класу була фізкультура.
Спортивну форму і лижі вони принесли з собою на урок інформатики.
- Чи порушили вони правила техніки безпеки? Якщо так, то які?

                II.      Перевірка домашнього завдання.
1.      Бесіда.
- Діти, ви вже знаєте, як поводитись у комп'ютерному класі, вивчили багато нового і цікавого на уроках інформатики.
- А яку тему вивчали на минулому уроці? (З історії виникнення обчислювальних машин).
- Діти, пригадайте, хто створив першу обчислювальну машину? (Звали його Блез Паскаль).
- Які можливості мала ця машина? (Вона могла тільки додавати).
- Які машини були створені пізніше? (Пізніше були створені машини, які могли не тільки додавати, а й віднімати, множити, ділити).
- А тепер дайте відповіді на таке запитання:          як отримати слово, зашифроване в лабіринті? (Для того, щоб зробити крок   у  потрібному   напрямку,   треба   знайти   на   екрані   кнопку   з відповідною літерою і натиснути на неї за допомогою миші).
2.      Перевірка завдання «Для розумників і розумниць» (стор. 24 у підручнику).
Розминка.
- На минулому уроці ви виконували завдання з пропущеними числами. Ви добре справилися з цим завданням. А сьогодні будемо розв'язувати задачі для допитливих.
         Чи можна, користуючись двома відрами, в одне з яких вміщується 8л води, а в друге - 5л води, відміряти 2л води?
         Визнач числову закономірність і доповни числовий ряд: 2 4 7 9
         Оленка і Іринка однакового росту. Оленка вища за Олю, а Таня вища за Іру. Хто вищий: Таня чи Оля?

             III.      Повідомлення теми і мети уроку.
Діти, сьогодні ми ознайомимося з історією створення електронно-обчислювальної машини в Україні. Отже, тема сьогоднішнього уроку «Це цікаво знати».
На цьому уроці ви дізнаєтесь про історію створення однієї з перших в Європі електронно-обчислювальної машини, виконаєте багато цікавих завдань і ознайомитесь з новою грою.

              IV.      Вивчення нового матеріалу.
1.                Розповідь вчителя з елементами бесіди.
- Діти, які ви знаєте пристрої, щоб рахувати. (Учні називають).
А сьогодні ми продовжуємо розповідь про машину часу. Саме в Україні, у нашій столиці – місті Києві була створена одна з перших в Європі електронно-обчислювальна машина. Ця подія відбулася у 1951р.
Вона займала площу, що дорівнювала площі двох класних кімнат, і вміла швидко та правильно рахувати. За своїми можливостями ця ЕОМ не поступалася існуючим американським. Цю машину створив С.О.Лебєдєв.
2.                Робота з підручником.
- Діти, ви послухали розповідь про машину часу. А тепер відкрийте підручники на с.22 і самостійно прочитайте текст.
Бесіда.
- Хто створив першу ЕОМ?
- Де вона була створена?
3.                Фізкультхвилинка.
Вітер очерет гойдає
І додолу нагинає.
Вліво, вправо нахилив
Й знову, й знову закрутив.
Раптом тихо жук підліз,
Потягнувся на весь зріст,
Свій почистив язичок
Й закрутився у вальсок.

                 V.      Робота за комп'ютером.
1.      Бесіда.
- А зараз ми перейдемо до роботи за комп'ютером. Пригадайте, як тримати спину, на якій відстані від екрана монітора слід сидіти.
- Сідайте тихо за свій комп'ютер.
2.      Повторення гри "Знайди слово, зашифроване в лабіринті".
- А тепер будемо грати в таку гру. Вона дуже цікава. Знайти для кожного складу його місце у відповідному слові і перенести його на це місце. Тоді ви прочитаєте загадку. Спробуйте тепер відгадати її.
3.      Релаксація.
Ваші очі втомились, тому виконаємо кілька вправ для очей.
- Повільно поводіть очима зліва направо і справа наліво по З рази.
- Повільно перевести погляд вгору-вниз, потім навпаки по З рази.

        VI.      Закріплення знань учнів. Підсумок уроку.
- А тепер попрацюємо над завданнями у робочому зошиті.
- Урок наближається до кінця.. Перевіримо, як ви засвоїли тему уроку.
·        Хто створив ЕОМ?
·        Де саме вона була створена?

     VII.      Домашнє завдання (диференційоване).
·        Виконати 2 завдання «Для розумників і розумниць» з підручника на стор.23.
Перше завдання легше (яке число повинно бути на кожній піцці)?
Друге завдання складніше (на логічне мислення). Потрібно дізнатись, на чому грала Тетянка, Лера і Надійна.
Можна виконати завдання за власним бажанням.


Урок №11
Тема: Столи бувають різні
Мета уроку: ознайомити учнів із назвами столів і їх призначенням, із робочим столом комп'ютера; розвивати пам'ять, логічне мислення;           виховувати цікавість до інформатики.
Обладнання: програма «Раіnt», робочий зошит, підручник, дидактичні картки.

План уроку

                          I.      Організація класу до уроку. Повторення правил з техніки безпеки.
                       II.      Перевірка домашнього завдання. Розминка.
                    III.      Повідомлення теми і мети уроку.
                     IV.      Вивчення нового матеріалу.
                        V.      Робота за комп’ютером.
                     VI.      Узагальнення знань учнів. Підсумок уроку.
                  VII.      Домашнє завдання.

їХід уроку
             I.      Організаційний момент. Повторення правила з техніки безпеки.
1.      Хвастливий учень, вирішив показати свої глибокі знання однокласниці, став  від'єднувати монітор і клавіатуру від несправного комп'ютера.
- Чи порушив він правила техніки безпеки? Якщо так, то які?
2.      Дуже старанна учениця, виконуючи завдання на комп'ютері, присунулась впритул до екрана монітора і стала водити пальцем по тексту на екрані монітора.
- Чи порушила вона правила техніки безпеки? Якщо так, то які?

          II.      Перевірка домашнього завдання.
1.      Бесіда.
- Ви вже знаєте, як поводитись у комп'ютерному класі, вивчили багато нового і цікавого на уроках інформатики.
- А яку тему вивчали на минулому уроці? (Це цікаво знати).
- Пригадайте, хто створив ЕОМ? (С.О.Лебєдєв).
- Де вона була створена? (В Україні, у місті Києві).
- Які можливості цієї машини? (Ця машина вміла швидко рахувати).
2.      Перевірка завдання «Для розумників і розумниць» (стор. 23 у підручнику).
Розминка.
- На минулому уроці ви розв'язували задачі для допитливих. Сьогодні ми будемо працювати з геометричним матеріалом.
Завдання 1. Проведи в трикутнику 2 відрізки. Які фігури могли б утворитися?
Завдання 2. У прямокутнику проведи відрізок так, щоб він поділив прямокутник на трикутник і п'ятикутник.

       III.      Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні, діти, я вас ознайомлю з різними столами. Це і є тема уроку «Столи бувають різні».
На цьому уроці ви дізнаєтесь, які бувають столи, яке їх призначення, будете конструювати малюнки з геометричних фігур.

        IV.      Вивчення нового матеріалу.
1.            Розповідь вчителя з елементами бесіди.
- Діти, скажіть, будь-ласка, які бувають столи. (Столи бувають журнальні, за якими обідають, за якими малюємо, пишемо).
- Стіл, за яким ви пишете, малюєте, називають робочим.
- Комп'ютер теж має робочий стіл. На робочому столі розташовані маленькі картинки-піктограми. Під кожною піктограмою є напис.
Якщо підвести курсор до піктограми і клацнути двічі лівою кнопкою миші (а ви вже вмієте це швидко робити), то комп'ютер зразу відреагує. Почне працювати програма, якій відповідає ця піктограма.
2.      Робота з підручником.
- Діти, ви послухали розповідь про різні столи. Тепер відкрийте підручники на стор.24, будемо читати ланцюжком.
Бесіда.
- Що розташовано на робочому столі комп'ютера?
- Що знаходиться під кожною піктограмою?
- Як відреагує комп'ютер, коли підвести курсор до піктограми і клацнути двічі лівою кнопкою миші?
3.      Фізкультхвилинка.
Віє вітер нам в лице,
Захиталось деревце.
Вітерець все тихше, тихше,
Деревце все нижче, нижче.

           V.      Робота за комп'ютером.
- А зараз ми перейдемо до роботи за комп'ютером. Пригадайте, на якій відстані від екрана монітора треба сидіти? (Не менше 50 см).
- Тихенько сядьте за свій комп'ютер. Сьогодні ви будете створювати цікаві малюнки з простих геометричних фігур. Показую учням, як створити малюнок.
1. Практична робота учнів.
2. Релаксація.
Ваші очі втомились, тому виконаємо кілька вправ для очей.
- Повільно перевести погляд вгору-вниз, потім навпаки. Повторити 3 рази.
- Міцно зажмурити очі (до 3 рахувати), відкрити їх і подивитися у далину.

VI.      Закріплення знань учнів. Підсумок уроку.
- А тепер попрацюємо над завданнями у робочому зошиті.
- Урок наближається до кінця.. Перевіримо, як ви засвоїли тему уроку.
·              Що розташовано на робочому столі комп'ютера?
·              Що цікавого ви довідалися про робочий стіл комп'ютера?

VII.      Домашнє завдання (диференційоване).
·                  Виконати завдання «Для розумників і розумниць» (підручник, стор.25).
·                  Намалювати на столі багато різних речей. Чи всі вони повинні знаходитися на робочому столі? Що зайве?
Вибирайте завдання за своїм бажанням.
Урок №12
Тема: Урок малювання
Мета уроку: ознайомити учнів з новою програмою «Раіnt»; навчити користуватися цією програмою; розвивати увагу; виховувати естетичні почуття.
Обладнання: ілюстрація веселки, програма «Раіnt», робочий зошит, підручник, дидактичні картки.

План уроку

                          I.      Організація класу до уроку. Повторення правил з техніки безпеки.
                       II.      Перевірка домашнього завдання. Розминка.
                    III.      Повідомлення теми і мети уроку.
                     IV.      Вивчення нового матеріалу.
                        V.      Робота за комп’ютером.
                     VI.      Узагальнення знань учнів. Підсумок уроку.
                  VII.      Домашнє завдання.
Хід уроку
             I.      Організація класу. Повторення правил з техніки безпеки.
- Діти, ми з вами знаходимось у комп'ютерному кабінеті. Як ви думаєте , чи правильно вчинили учні , прийшовши на урок інформатики у комп'ютерний клас ?
1.      Уважна учениця виявила на уроці, що дівчинка Маша прихопила з собою улюблені іграшки: плюшевого ведмедя, ляльку Барбі, і посадила поряд з монітором.
- Яке правило техніки безпеки порушила дівчинка Маша ?
2.      Пустотливій учениці подарували лазерну указку.
- Чи порушила вона правила техніки безпеки? Якщо так , то які ?

          II.      Перевірка домашнього завдання.
1.      Бесіда.
- Діти, згадайте, яку тему вивчали на минулому уроці? (Столи бувають різні.)
- Які бувають столи? (Стіл, за яким обідають, журнальний столик, стіл, за яким пишемо, малюємо, працюємо).
- Який стіл має комп'ютер?
- Що розміщено на робочому столі комп'ютера?
- Як сконструювати малюнки з геометричних фігур?
2.      Перевірка завдання «Для розумників і розумниць» на стор. 23 у підручнику.
Розминка.
- На минулому уроці ви конструювали різні геометричні фігури. А сьогодні ми з вами будемо виконувати вправи на розвиток уваги.
Завдання 1. Домалюй малюнок за початком (дидактичні картки для сильніших учнів)






Завдання 2. З'єднай крапки і розфарбуй (дидактичні картки для слабших учнів).
 






       III.      Повідомлення теми і мети уроку.
Діти, сьогодні на уроці ви ознайомитесь з новою комп'ютерною програмою «Раіnt». Тема заняття: «Урок малювання».
На цьому уроці ви дізнаєтесь про роботу програми «Раіnt».

        IV.      Вивчення нового матеріалу.
1.    Розповідь.
Урок малювання – це урок незвичайний. Тому що він проходить в комп'ютерному класі. Ви вже вмієте тримати олівець та малювати ним, вмієте користуватися пензлем і фарбувати ним. Знаєте назви основних кольорів. їх всього три: червоний, синій, жовтий.
Якщо їх змішати, то отримаємо сім кольорів веселки (показую малюнок).
Художники роблять ескізи своїх картин олівцем на папері, а потім переносять їх на полотно пензлем. У них є спеціальні фарби та різні пензлики.
Можна писати фарбами і на комп'ютері. Англійське слово «Раіnt». означає «писати фарбами». Саме таку назву має програма, з якою ви сьогодні познайомитеся.
(Показую на малюнок піктограми на робочому столі комп'ютера.) Ви бачите різноманітні пензлики в підставці на піктограмі. Під ними напис «Раіnt». Якщо підвести вказівник миші і клацнути двічі лівою кнопкою, то почне працювати програма «Раіnt».
Нашу увагу привертає біле поле. Воно схоже на аркуш паперу, на якому ви будете створювати малюнок. Можна олівцем, а можна пензлем. їх можна побачити на стовпчику зліва на квадратних кнопках. Цей стовпчик називається панель інструментів. Якщо підвести вказівник миші до інструмента «олівець» і клацнути один раз лівою кнопкою, то кнопка, на якій зображено олівець, трохи посвітлішає.
Це означає, що вона стала активною і можна малювати. Тоді потрібно перенести олівець на аркуш, пересуваючи мишу по килимку. Зупинитися там, де почнеш малювати. Натиснути і не відпускати ліву кнопку миші. Уявіть собі, що ви тримаєте олівець і, відриваючи руку, малюєте, наприклад, апельсин або машину.
Можна розмістити на аркуші кілька малюнків.
Коли закінчите працювати, підведете вказівник миші у правий верхній кут екрана на кнопку з хрестиком. Клацнете один раз лівою кнопкою миші. Знову повернетесь на робочий стіл.
2.    Робота з підручником.
- А тепер, діти, відкрийте підручник на стор.26.
3.    Ланцюжкове читання.
- Назвіть послідовні дії, щоб створити малюнок олівцем.
- Як знову повернутися на робочий стіл?
4.    Фізкультхвилинка.
Станьте, діти, біля парти,
будем вправи починати.
1 - 2 - піднімається гора.
З - 4 - це крутії гірські схили.
 5-6 -це орли дивний танець завели.
7 - 8 - це смерічки похилилися до річки.
9 - 10 - це вода з водоспаду витіка.

           V.      Робота за комп'ютером.
1.      Бесіда.
- А зараз ми перейдемо до роботи за комп'ютером. Пригадайте, як треба сидіти, коли працюєш за комп'ютером. Сідайте тихенько за свій комп'ютер. Сьогодні ви познайомились з новою програмою «Раint».
2.      Практична робота учнів.
(Вчитель допомагає учням працювати за комп'ютером.)
Учні створюють малюнок олівцем.
3.      Релаксація.
Ваші очі втомились, тому виконаємо кілька вправ для очей.
- Повільно поводіть очима зліва направо і справа наліво по 3 рази.
- Повільно перевести погляд вгору-вниз, потім навпаки по 3 рази. А зараз тихенько сядьте за парти.

        VI.      Закріплення знань учнів. Підсумок уроку.
- А тепер попрацюємо над завданнями у робочому зошиті.
- Урок наближається до кінця.. Перевіримо, як ви засвоїли тему уроку.
·        Що означає слово Раіnt?
·        Які дії треба виконати, щоб перед вами була програма «Раіnt»?
·        Як створити малюнок олівцем на екрані?
·        Як повернутися на робочий стіл?

     VII.      Домашнє завдання.
·  Виконати завдання «Для розумників і розумниць» з підручника на стор.27. (Знайти, де помилився художник.)


Урок №13
Тема: Про гномика Мудрунчика, дівчинку Ганнусю та інформацію
Мета уроку: дати уявлення про інформацію, розширити інформаційну картину світу; розвивати увагу; виховувати естетичні почуття.
Обладнання: програма «Раint», робочий зошит, підручник, дидактичні картки.

План уроку

                          I.      Організація класу до уроку. Повторення правил з техніки безпеки.
                       II.      Перевірка домашнього завдання. Розминка.
                    III.      Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку.
                     IV.      Вивчення нового матеріалу.
                        V.      Робота за комп’ютером.
                     VI.      Узагальнення знань учнів. Підсумок уроку.
                  VII.      Домашнє завдання.

Хід уроку
      I.       Організація класу. Повторення правил з техніки безпеки.
- Діти, ми з вами знаходимось у комп'ютерному кабінеті. Подумайте, чи правильно поводили себе учні, прийшовши на урок у комп'ютерний клас?
1.      Пустотливі учні весело гралися на перерві біля школи, обливаючи один одного водою із водяних пістолетів. Пролунав дзвоник, учні припиши в кабінет інформатики.
- Чи порушили вони правила техніки безпеки? Якщо так, то які?
2.            Учень, виконуючи завдання на карточці, прикріпив її скотчем до екрана монітора.
- Які правила техніки він порушив?

    II.      Перевірка домашнього завдання.
1.      Бесіда.
- Ви вже знаєте, як поводитись у комп'ютерному класі, вивчили багато нового і цікавого на уроках інформатики.
- А яку тему вивчали на минулому уроці? (Урок малювання).
- Пригадайте, що треба, щоб стартувала програма «Раіnt».
- Як створити малюнок олівцем на комп'ютері?
- Як повернутися знову на робочий стіл?
2.      Перевірка завдання «Для розумників і розумниць» на стор. 27 у підручнику.

 III.      Актуалізація опорних знань.
- На минулих уроках ви домальовували малюнки за початком. А сьогодні продовжимо малювати.
Завдання 1. Розмалюй кульки, які позначаються числами, більшими ніж 8, в червоний колір, розташовані між числами 3 та 6 - в синій (дидактичні картки для сильніших учнів)
36
4
11
410
5
18

 






Завдання 2. Розмалюй ті квіточки, які обведені товстою лінією (дидактичні картки для слабших учнів)
 









Повідомлення теми і мети уроку.
Діти,сьогодні ви ознайомитесь з таким поняттям як інформація. Тема сьогоднішнього уроку: «Про гномика Мудрунчика, дівчинку Ганнусю та інформацію».

  IV.      Вивчення нового матеріалу.
1.      Розповідь казки вчителем.
Гномик Мудрунчик повертався з лісової школи і зустрів Ганнусю. Він повідомив Ганнусі про те, що в нашому лісі відкрилася школа детективів і він туди записався.
-  Цікава інформація, - сказала Ганнуся. - А як ти собі уявляєш, що таке інформація?
Мудрунчик відповів, що, мабуть, це повідомлення.
- Ось, тільки-но я повідомив тобі новину про школу детективів і ти одразу ж промовила це слово. І вчора теж, коли я сказав, що наша команда виграла, дідусь відповів, що ця інформація йому відома. Ще вранці диктор по радіо сказав: «Послухайте інформацію про погоду в нашому лісі».
- Я теж: так думаю, - підтвердила Ганнуся. - Це повідомлення про щось. Наприклад, про школу, про погоду, явища природи, про людей, тварин, різні предмети.
Мудрунчику стало зрозуміло.
2.      Робота з підручником.
- Відкрийте підручники на стор.28.
- Прочитайте і знайдіть відповідь на питання, що таке інформація?
3.      Фізкультхвилинка.
Зараз ми з вами діями і словами передамо інформацію. На кожне питання відповідайте хором "Так" чи "Ні" та імітуйте рухами.
Сорока плаває? — Ні! (Розмахують руками).
Окунь плаває? - Так! (Пливуть).
Горобець літає? - Так! (Розмахують руками).
Щука літає? -Ні! (Пливуть).
Зозуля плаває? - Ні! (Розмахують руками).
Карась плаває? — Так! (Пливуть).

     V.      Робота за комп'ютером.
1.      Бесіда.
- А зараз ми перейдемо до роботи за комп'ютером. Пригадайте, на якій відстані від екрана монітора треба сидіти? Сідайте тихенько за свій комп'ютер. Сьогодні продовжимо роботу з програмою «Раint».
- Скажіть, що слід зробити, щоб стартувала програма «Раіnt»?
- Тепер на панелі інструментів оберіть олівець і починайте створювати малюнок. Спробуйте намалювати дерево. Якщо щось вийшло не так, можна скористатися гумкою. Вона знаходиться на панелі інструментів. Клацніть на гумку лівою кнопкою миші. Тепер перенесіть гумку до того місця на малюнку, яке хочете стерти, і починайте витирати.
2.      Практична робота учнів.
(Вчитель допомагає учням працювати за комп'ютером.)
3.      Релаксація.
Ваші очі втомились, тому ми виконаємо кілька вправ для очей.
- Подивіться на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 - 4, потім  переведіть погляд вдалину на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.
- Повільно переведіть погляд вгору - вниз, потім навпаки по Зрази.
А зараз тихенько сядьте за парти.

  VI.            Закріплення знань учнів. Підсумок уроку.
- А тепер попрацюємо над завданнями у робочому зошиті.
- Перевіримо, як ви засвоїли тему уроку.
·              Що треба для того, щоб програма «Раіnt» стартувала?
·              Як створити малюнок олівцем?
·              Що таке інформація?
·              Наведіть власні приклади інформації.

VII.      Домашнє завдання (диференційоване).
·        Виконати завдання «Для розумників і розумниць» з підручника на стор.29.
Завдання легше: назву якої городини слід вписати у клітини?
Завдання складніше: придумайте подібне завдання.
Вибирайте завдання за своїм бажанням.


Урок №14
Тема: У школі детективів
Мета уроку: ознайомити учнів із корисною і некорисною інформацією; доступною і недоступною, істинною і хибною; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати естетичні почуття.
Обладнання: програма «Раіnt», робочий зошит, підручник, дидактичні картки.

План уроку

                          I.      Організація класу до уроку. Повторення правил з техніки безпеки.
                       II.      Перевірка домашнього завдання. Розминка.
                    III.      Повідомлення теми і мети уроку.
                     IV.      Вивчення нового матеріалу.
                        V.      Робота за комп’ютером.
                     VI.      Узагальнення знань учнів. Підсумок уроку.
                  VII.      Домашнє завдання.

Хід уроку
             I.      Організація класу. Повторення правил з техніки безпеки.
- Діти, ми з вами знаходимось у комп'ютерному кабінеті. Як ви думаєте, чи правильно вчинили діти, прийшовши на урок інформатики у комп'ютерний клас?
1.      Учень, виконуючи завдання за карткою, прикріпив її скотчем до екрана монітора.
- Які правила техніки безпеки він порушив?
2.      Займаючи робочі місця за комп'ютером, два учні «пробивали» собі дорогу, розштовхуючи усіх ліктями.
- Які правила техніки безпеки вони порушили?

          II.      Перевірка домашнього завдання.
1.      Бесіда.
- Ви вже знаєте, як поводитись у комп'ютерному кабінеті, вивчили багато нового і цікавого на уроках інформатики.
- А яку тему вивчали на минулому уроці? (Про інформацію).
- Що таке інформація? (Це повідомлення про щось).
- Навести приклади інформації.
2.      Перевірка завдання «Для розумників і розумниць» на стор 29.
Розминка.
- Діти, сьогодні ми продовжимо малювати і розв'язувати задачі для допитливих.
Завдання 1. У двох білочок 10 горішків. Чи може у однієї з них бути на 9 горішків більше, ніж у другої?
Завдання 2. Розмалюй квадратики 4-ма різними кольорами (червоним, жовтим, синім, зеленим) так, щоб кольори не повторювалися ні по діагоналі, ні по рядках, ні по стовпчиках (дидактичні картки).




















       III.      Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, сьогодні ви ознайомитесь із корисною і некорисною, доступною і недоступною, істинною і хибною інформацією.
Тема нашого уроку: «У школі детективів».

        IV.      Вивчення нового матеріалу.
1.      Ознайомлення учнів з різними видами інформації. Розповідь казки вчителем «У школі детективів».
Гномик Мудрунчик запізнювався на перший урок. Він дуже поспішав і дуже хвилювався. Незручно запізнюватися, бо неодмінно пропустить щось цікаве, не отримає важливу інформацію. Всім відомо, що інформація корисна, коли отримана своєчасно. Що корисного, якщо про дощ дізнаєшся тоді, коли він вже йде і ти йдеш вулицею без парасольки. От коли б ця інформація потрапила до тебе своєчасно, то була б корисною, і парасолька захистила б тебе від дощу.
Урок уже давно розпочався, і гномик Мудрунчик не одразу зрозумів, про що йде мова. Але детектив Агата говорила про цілком зрозумілі речі.
- Злодій залишив чіткі глибокі сліди від кросівок на землі. Для будь-кого це може бути некорисною і непотрібною інформацією. А для нас, детективів, ця інформація дуже потрібна і корисна. Завдяки їй можна встановити розмір ноги, з'ясувати, кому належить це взуття.
Мудрунчик не стримався і голосно вигукнув. Він бачив по телебаченню, як таким чином знайшли грабіжника.
Всі загомоніли. Кожен з маленьких гномів-детективів хотів розповісти про випадки, які вони знали. Але детектив Агата зупинила гномів і поставила їм таке запитання:
- Рудий  клоун розбив  коштовну  вазу і сказав  що це зробив Мудрунчик. Ця інформація істинна чи хибна?
- Це неправда! Це хибна інформація, - обурився Мудрунчик.
- А сліди на землі – це інформація? – продовжувала запитувати Агата.
- Так, - дружно відповіли гноми.
- Але це інформація для детектива. І не завжди можна роздивитися сліди на місці злочину. Правда, тут у нагоді стане собака або спеціальний прилад. Отже, інформація може бути недоступною для людини.
Почалася перерва. Гномики обговорювали випадки, про які не змогли розповісти на уроці. А Мудрунчик записав у свій блокнот, що інформація може бути корисною і некорисною, доступною і недоступною, істинною і хибною.
2.      Робота з підручником.
- А тепер, діти, відкрийте підручник на стор.30.
- Знайдіть у тексті «У школі детективів» приклади корисної і хибної інформації.
3.      Фізкульхвилинка.
1-2-всі пірнають;
3-4 - виринають;
5-6 - на воді кріпнуть крильця молоді;
7-8 - що є сили всі до берега поплили;
9-10 - обтрусились і за парти опустились.

           V.      Робота за комп'ютером.
1.      Бесіда.
- А зараз ми перейдемо до роботи за комп'ютером. Пригадайте, на якій відстані від екрана монітора треба сидіти?
- Тихенько сядьте за свій комп'ютер. Сьогодні ви будете вчитися розфарбовувати свій малюнок.
- Спочатку намалюйте веселку олівцем. Тепер подивіться на панель інструментів. Підведіть курсор до пензлика і клацніть лівою кнопкою миші. Коли ви оберете пензлик, то під панеллю інструментів з'являються у прямокутнику одразу дванадцять пензликів. Всі вони різні, різної товщини. Оберіть пензлик і окуніть його у фарбу. Для цього внизу в лівій частині екрана є панель з різнокольоровими квадратиками. Це палітра.
Оберіть колір. Для цього підведіть вказівник миші до квадратика з цим кольором і клацніть лівою кнопкою. Фарба цього кольору потрапить в окремий квадрат зліва на палітрі.
Ось тепер можете розмальовувати веселку. Якщо потрібен інший колір, клацніть лівою кнопкою миші на інший квадратик палітри, і колір зміниться у квадратику зліва.
Ви зможете фарбувати веселку іншим кольором.
Словникова робота.
Палітра – це панель з різнокольоровими квадратиками.
2.      Практична робота учнів.
(Вчитель допомагає учням працювати за комп'ютером.)
3.      Релаксація.
Ваші очі втомились, тому виконаємо кілька вправ для очей.
- Повільно поводіть очима зліва-направо і справа-наліво по 3 рази.
- Повільно переведіть погляд вгору-вниз, потім навпаки по 3 рази.

        VI.      Закріплення знань учнів. Підсумок уроку.
- А тепер попрацюємо над завданнями у робочому зошиті.
- Урок наближається до кінця. Перевіримо, як ви засвоїли тему уроку.
·              Якою може бути інформація? Навести приклади.
·              Як розфарбувати малюнок?

     VII.      Домашнє завдання.
·   Виконати завдання «Для розумників і розумниць» з підручника на стор.31. (Вивчити вірш про веселку; Намалювати веселку.)


Урок №15
Тема: Як людина сприймає інформацію
Мета уроку: ознайомити учнів з тим, як людина сприймає інформацію; використання палітри кольорів панелі інструментів програми «Раіnt»; розвивати спостережливість, пам'ять, мову; виховувати любов до природи.
Обладнання: програма «Раіnt», робочий зошит, підручник, дидактичні картки.

План уроку

                          I.      Організація класу до уроку. Повторення правил з техніки безпеки.
                       II.      Перевірка домашнього завдання. Розминка.
                    III.      Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку.
                     IV.      Вивчення нового матеріалу.
                        V.      Робота за комп’ютером.
                     VI.      Узагальнення знань учнів. Підсумок уроку.
                  VII.      Домашнє завдання.

Хід уроку
       I.            Організація класу. Повторення правил з техніки безпеки.
- Діти, ми з вами знаходимось у комп'ютерному кабінеті. Як ви думаєте, чи дотримувались учні правил з техніки безпеки, прийшовши на урок інформатики у комп'ютерний клас?
Розглянемо такі ситуації:
1.            Спостережлива учениця на уроці інформатики виявила, що неуважний учень жує жувальну гумку і запропонувала йому її викинути. Учень не викинув її, а приліпив до розетки.
- Які правила техніки безпеки він порушив?
2.            Хвастливий учень вирішив показати глибокі знання своїй однокласниці, став від'єднувати монітор і клавіатуру від несправного комп'ютера.
- Чи порушив він правила техніки безпеки? Якщо так, то які?

    II.      Перевірка домашнього завдання.
- Яку тему ми вивчали на минулому уроці? (У школі детективів).
Фронтальна перевірка.
- Навести приклади корисної і некорисної інформації, доступної і недоступної, істинної і хибної.
- Прочитати напам'ять вірш «Про веселку».
- Назвати кольори веселки (завдання «Для розумників і розумниць»).
Розминка.
- На минулому уроці ви створювали малюнки за початком, а сьогодні ми будемо розв'язувати задачі для допитливих.
         В родині є шість сестер і в кожної сестри по одному брату. Скільки всього дітей у цій сім'ї?
         Росло 5 дубів. На кожному дубі - по 5 гілок. На кожній гілці - по 5 менших гілок. На кожній гілці по 5 груш. Скільки всього груш росло на дереві?
         Антон написав на аркуші паперу число 86 і запропонував Миколі: «Не виконуючи жодних записів, збільш це число на 12 і покажи мені відповідь». Микола миттю здогадався, що треба зробити. А чи здогадався ти?

 III.            Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку.
- Подумайте, які органи чуття допомогли нам прочитати задачі?
- Якими органами ми чуємо голос пташок, вдихаємо запах їжі, відчуваємо її смак, відрізняємо холодне від гарячого, тверде від рідкого, слизьке від шорсткого? (Учні відповідають).
- Отже, за допомогою цих органів людини сприймає інформацію.
Тема сьогоднішнього уроку «Як людина сприймає інформацію». Ви дізнаєтесь про те, яке значення у житті людини мають органи чуття, виконаєте багато цікавих завдань.

  IV.      Вивчення нового матеріалу.
1.            Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Розглянемо такі приклади. Заплющіть очі. Що ви бачите? А тоді розплющіть. Який прекрасний світ! Ви бачите все навколо.
- За допомогою чого людина сприймає інформацію про навколишній світ? (За допомогою очей).
- Через ніс ви не тільки вдихаєте повітря, ви ще відчуваєте різні запахи. Можна відрізнити запах троянди від запаху м'яти.
- За допомогою чого людина сприймає різні запахи? (За допомогою носа).
- Якщо закрити долонею вуха, то буде тиша. За допомогою чого людина сприймає звуки? (За допомогою вух).
- Якщо сісти на гарячий пісок або ввійти у холодну воду, наша шкіра відразу ж зреагує.
- За допомогою чого людина сприймає цю інформацію? (За допомогою шкіри).
2.      Робота з підручником.
Ми з вами багато говорили про те, як людина сприймає інформацію, а зараз відкрийте підручники на сторінці 33 і самостійно знайдіть відповідь на питання «Які органи чуття допомагають людині сприймати інформацію?»
3.      Фізкультхвилинка.
Повітря нам потрібно всім:
І дорослим, і малим.
Мені, тобі, звірятку, пташці,
Листочку, квіточці, комашці.
Чи під воду ми пірнаємо –
все ж повітря споживаємо.
Комашка по землі повзе -.
І та повітрям дихає.
Вітер крила обертає молодого вітряка,
І вітрила надуває величезного човна,
А щоб повітря чистим було,
Потрібно, щоб дерев багато росло.

     V.            Робота за комп'ютером.
1.      Бесіда.
- Програма «Раіnt». Запуск програми ПУСК ПРОГРАМИ СТАНДАРТНІ Раіnt
- Діти, скажіть, на якій відстані слід сидіти від екрана монітора?
- Сьогодні ви будете малювати фруктові дерева, а потім розфарбовувати їх.
Ви помітили, що на палітрі зліва не один, а два квадратики - верхній та нижній (фон). Якщо клацнути лівою кнопкою миші на жовтий колір в палітрі, то верхній квадратик стане жовтим, а якщо клацнути правою кнопкою миші на зелений колір, то нижній квадратик (фон) стане зеленого кольору. Тепер можна малювати за допомогою правої і лівої кнопки миші.
2.      Практична робота учнів.
(Вчитель допомагає учням працювати за комп'ютером.)
3.      Релаксація.
-          В середньому темпі проробити 3-4 кругові рухи очима у праву сторону, стільки ж в ліву сторону. Розслабляючи очні м'язи, подивитися вдалину на рахунок 1-6. Повторити 1-2 рази.
-                    Сидячи за столом, розслабтеся і повільно поводіть очима зліва направо. Потім справа наліво. Повторити 3 рази в кожну сторону.

  VI.            Закріплення знань учнів. Підсумок уроку.
- А тепер попрацюємо над завданнями у робочому зошиті.
- Підведемо підсумок:
·              Що ми вивчали на сьогоднішньому уроці?
·              За допомогою яких органів чуття людина сприймає інформацію?
·              Що вам сподобалось на цьому уроці?


Немає коментарів:

Дописати коментар