четвер, 15 грудня 2011 р.

Навчальна програма "Сходинки до інформатики"


Управління освіти і науки
Київської міської державної адміністрації
Київський міський педагогічний університет ім. Б. Грінченка





Затверджено
на засіданні науково–методичної ради університету.
Протокол № 7 від 19.04.2004 р.



Програма вивчення дисципліни
„Сходинки до інформатики”
/2 — 4 класи загальноосвітніх шкіл/






Автори

Ривкінд Ф.М. – учитель–методист початкових класів і інформатики ліцею № 38 м. Києва
Ломаковська Г.В. – учитель–методист інформатики спеціалізованої школи № 79 з поглибленим вивченням інформатики    м. Києва
Колесников С.Я. – учитель–методист інформатики спеціалізованої школи № 79 з поглибленим вивченням інформатики    м. Києва
Ривкінд Й.Я. – учитель–методист інформатики ліцею № 38 м. Києва





Київ
2004
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Курс “Сходинки до інформатики” є пропедевтичним і призначений для учнів   2 – 4 класів. При його вивченні учні оволодівають основними навичками роботи з комп'ютером, знайомляться з його можливостями, розвивають логічне мислення, шляхом роботи з навчальними програмами одержують комп'ютерну підтримку знань та навичок, набутих на інших уроках, навчаються використовувати комп'ютер для складання текстів та малювання, знайомляться з поняттям алгоритму, основними алгоритмічними структурами та навчаються складати алгоритми різних дій, розвивають свої творчі здібності.
При вивченні цього курсу передбачено декілька напрямків навчальної та розвиваючої діяльності учнів.
Перший напрямок – пізнавальний. У цьому напрямку учні повинні засвоїти відомості про призначення комп'ютера, про можливості його використання, про його складові частини, основні принципи його роботи. Багато уваги приділяється обговоренню питань застосування сучасних комп’ютерів. Важливою частиною цього напрямку є знайомство учнів з властивостями інформації, з інформаційними процесами в оточуючому свiтi та в комп’ютері.
Другий напрямок – прикладний. У цьому напрямку учні повинні здобути навички роботи з клавіатурою, пошуку та запуску потрібних програм, підготовки та редагування текстів у текстовому редакторі, складання простіших мелодій у музичного редакторі, створення малюнків у графічному редакторі та iншi.
Третій напрямок – алгоритмічний. У 3 – 4 класах учні повинні засвоїти поняття алгоритму, розрізняти їх основні види, вміти складати i записувати простіше алгоритми для виконавців, відшукувати та застосовувати алгоритми у своїй практичній та учбовій діяльності. Усе це спрямовано на розвиток логічного мислення учня, вмінь аналізувати, розкладати задачу на пiдзадачi тощо.
Четвертий напрямок — розвиваючий. На цих уроках учні розвивають свої творчі здібності та логічне мислення шляхом виконання різноманітних творчих завдань, як у процесі роботи з прикладними розвиваючими програмами (конструктори, кросворди, логічні ігри та iншi), так i на теоретичній частині уроку.
П'ятий напрямок – підтримка, корекція i пропедевтика знань, умінь i навичок з основних предметів. Це досягається шляхом роботи з різноманітними навчальними, навчально-контролюючими та пропедевтичними програмами з української, російської, англійської мови, математики, довкілля, античної літератури.



Сходинки до інформатики /2 – 4 класи/

2 клас  /1 година на тиждень/

Зміст навчального матеріалу
і вимоги до результатів навчальної діяльності учнів

Тема 1. Основні складові частини і можливості комп’ютера. Висловлення

Правила техніки безпеки і поведінки при роботі з комп’ютером. Персональний комп’ютер, його складові частини та їх призначення. Робочий стіл. Піктограми. Короткі історичні відомості про обчислювальні прилади та з історії створення ЕОМ. Висловлення. Істинні та хибні висловлення.

Учні повинні знати:
·         техніку безпеки та правила поведінки при роботі за комп’ютером;
·         можливості комп’ютера;
·         складові частини комп’ютера;
·         призначення складових частин комп’ютера;
·         поняття істинного та хибного висловлення.

Учні повинні мати уявлення про:
·         види діяльності, в яких застосовуються комп’ютери;
·         основні елементи робочого столу;
·         поняття робочого вікна програми;
·         історію розвитку засобів обчислення;
·         висловлення.

Учні повинні вміти:
·         виконувати операції лівою і правою кнопками миші;
·         відкривати вікна і запускати програми на виконання за допомогою піктограми;
·         закінчувати виконання програми та закривати вікна;
·         визначати істинність і хибність висловлень;
·         складати істинні та хибні висловлення.


Тема 2. Інформація. Інформаційні процеси

Поняття інформації. Як людина сприймає інформацію. Де і як людина використовує інформацію. Інформаційні процеси (одержання, збереження, обробка, передавання та використання інформації).



Учні повинні знати:
·         за допомогою яких органів чуттів людина сприймає інформацію;
·         що може людина робити з інформацією;
·         інформаційні процеси.

Учні повинні мати уявлення про:
·         поняття інформації;
·         використання інформації людиною.

Учні повинні вміти:
·         наводити приклади сприйняття інформації людиною;
·         наводити приклади подій, у яких відбуваються інформаційні процеси.


Тема 3. Графічний редактор

Графічні редактори та їх призначення. Графічний редактор Paint. Панель інструментів. Палітра. Колір фігури і колір фону. Клавіатура. Основні клавіші. Вставка підпису до малюнка. Друкування малюнка.

Учні повинні знати:
·         призначення графічних редакторів;
·         можливості використання інструментів на панелі інструментів редактора Paint;
·         можливості використання палітри редактора Paint;
·         призначення клавіатури.

Учні повинні мати уявлення про:
·         основні клавіші клавіатури, їх призначення.

Учні повинні вміти:
·         запускати графічний редактор Paint і закінчувати роботу з ним;
·         користуватися інструментами: олівець, гумка, пензлик, геометричні фігури (відрізок, прямокутник, многокутник);
·         задавати і змінювати колір фігури і колір фону;
·         очищувати аркуш для малюнка;
·         вводити слова і розділові знаки за допомогою клавіатури;
·         підписувати малюнок в графічному редакторі;
·         друкувати малюнок з графічного редактора.


Тема 4. Комп’ютерна підтримка вивчення навчальних предметів

Робота з розвиваючими, навчальними і навчально–контролюючими програмами з української мови, англійської мови, математики, ознайомлення з навколишнім світом, ОБЖ.

Учні повинні знати:
·         правила роботи з розвиваючими, навчальними і навчально–контролюючими програмами.

Учні повинні мати уявлення про:
·         призначення розвиваючих, навчальних і навчально–контролюючих програм.

Учні повинні вміти:
·         працювати з розвиваючими, навчальними і навчально–контролюючими програмами.


Поурочне планування

1.      Техніка безпеки при роботі з комп’ютером і правила поведінки в комп’ютерному класі. Перегляд комп’ютерного мультфільму.              1 год.
2.      Обговорення можливостей і демонстрація режимів роботи комп’ютера. Складові частини комп’ютера. Формування навичок роботи з мишею.        3 год.
3.      Розвиток логічного мислення і математичних здібностей. Істинні та хибні висловлення. Закріплення навичок роботи з мишею. Розвиток просторової уяви. Комп’ютерна підтримка уроків математики.                                  3 год.
4.      Короткі історичні відомості про обчислювальні прилади та з історії створення ЕОМ. Комп’ютерна підтримка навчальних предметів.                            3 год.
5.      Робочий стіл. Піктограми.                                                                           1 год.
6.      Інформація. Як людина сприймає інформацію. Що можна робити з інформацією. Інформаційні процеси. Робота в графічному редакторі Paint.  3 год.
7.      Підсумковий урок за І семестр.                                                                   1 год.
8.      Що можна робити з інформацією. Інформаційні процеси. Робота в графічному редакторі Paint.                                                                         5 год.
9.      Ознайомлення з розміщенням і призначенням клавіш на клавіатурі. Робота з клавіатурним тренажером.                                                                           4 год.
10.  Створення вітальної листівки з використанням графічного редактора і тексту. Друкування листівки.                                                                                   1 год.
11.  Комп’ютерна підтримка вивчення навчальних предметів (українська мова, англійська мова, математика, ознайомлення з навколишнім світом, ОБЖ)   6 год.
12.  Підсумковий урок за рік.                                                                             1 год.



3 клас /1 година на тиждень/

Зміст навчального матеріалу
і вимоги до результатів навчальної діяльності учнів

Тема 1. Операційна система Windows

Техніка безпеки і правила поведінки при роботі з комп’ютером. Підготовка комп’ютера до роботи. Поняття операційної системи. Операційна система Windows. Кнопка ”Пуск”. Головне меню. Вікна. Основні операції з вікнами. Програма ”Калькулятор”.

Учні повинні знати:
·         правила поведінки і техніки безпеки при роботі з комп’ютером;
·         порядок підготовки комп’ютера до роботи;
·         основні елементи вікна в операційній системі Windows;
·         основні операції, які можна виконувати з вікнами;
·         призначення програми ”Калькулятор”.

Учні повинні мати уявлення про:
·         операційну систему та її призначення;
·         операційну систему Windows.

Учні повинні вміти:
·         розпочинати і закінчувати роботу за комп’ютером;
·         запускати програму за допомогою головного меню;
·         виконувати основні операції з вікнами: відкрити, закрити, згорнути, розгорнути на весь екран, змінити розміри, перемістити по екрану;
·         обчислювати значення арифметичних виразів за допомогою програми ”Калькулятор”;
·         використовувати пам’ять при обчисленні значень арифметичних виразів.


 Тема 2. Інформаційні процеси.  Пам’ять комп’ютера і процесор

Інформаційні процеси (повторення і поглиблення). Збереження інформації. Пам’ять комп’ютера, її види. Передача інформації. Перетворення інформації. Обробка інформації. Процесор.

Учні повинні знати:
·         види пам’яті комп’ютера, їх особливості;
·         засоби збереження інформації;
·         засоби передачі інформації;
·         засоби обробки інформації;
·         основні функції процесора.

Учні повинні мати уявлення про:
·         різні способи кодування інформації;
·         спосіб кодування інформації в комп’ютері.

Учні повинні вміти:
·         закодовувати і розкодовувати інформацію;
·         задавати власні правила кодування інформації.


Тема 3. Текстовий редактор WordPad

Текстові редактори та їх призначення. Текстовий редактор WordPad. Елементи вікна редактора. Ведення слова, виділення його, встановлення стилю написання. Абзац. Встановлення абзацного відступу і границь абзацу за допомогою бігунків на лінійці. Виділення абзацу. Вирівнювання абзаців. Встановлення кольору тексту. Встановлення розміру шрифту. Засоби редагування тексту. Запис тексту на диск.

Учні повинні знати:
·         призначення текстових редакторів;
·         основні елементи вікна текстового редактора WordPad та їх призначення;
·         порядок створення і редагування тексту.

Учні повинні мати уявлення про:
·         можливості текстових редакторів.

Учні повинні вміти:
·         розпочинати і закінчувати роботу з текстовим редактором WordPad;
·         виділяти фрагменти тексту: слово, рядок, абзац за допомогою миші;
·         виконувати основні дії по форматуванню символів за допомогою кнопок на панелях інструментів;
·         виконувати основні дії по форматуванню абзаців за допомогою кнопок на панелях інструментів;
·         вводити і редагувати текст;
·         записувати текст на диск у поточну папку.



Тема 4. Графічний редактор

Панель інструментів, палітра. (повторення). Використання відрізка, прямокутника, еліпса, многокутника. Виділення фрагмента малюнка. Копіювання і переміщення виділеного фрагмента.

Учні повинні знати:
·         призначення графічних редакторів;
·         можливості використання інструментів на панелі інструментів редактора Paint;
·         можливості використання палітри редактора Paint.

Учні повинні мати уявлення про:
·         геометричні тіла.

Учні повинні вміти:
·         користуватися усіма інструментами редактора;
·         задавати і змінювати колір фігури і колір фону;
·         очищувати аркуш для малюнка;
·         виділяти фрагмента малюнка;
·         копіювати і переміщувати виділений фрагмент.

Тема 5. Алгоритми і виконавці

Поняття команди. Команди і виконавці. Поняття алгоритму. Алгоритми та їх виконавці. Складання і виконання алгоритмів.

Учні повинні знати:
·         поняття команди;
·         поняття алгоритму;
·         основні вимоги до алгоритму для даного виконавця.

Учні повинні мати уявлення про:
·         випадки, коли виконавець не може виконати команду;
·         систему команд виконавця.

Учні повинні вміти:
·         відрізняти команди від речень, які не є командами;
·         складати алгоритми дій з повсякденного життя, з використанням матеріалу навчальних предметів (математики, української мови тощо);
·         записувати алгоритм у вигляді послідовності команд;
·         складати алгоритми для виконавців із заданою системою команд;
·         виконувати складені алгоритми;
·         придумувати виконавців, їх системи команд, складати для них алгоритми.


Тема 6. Комп’ютерна підтримка вивчення навчальних предметів

Робота з розвиваючими, навчальними і навчально–контролюючими програмами з української мови, англійської мови, математики, ознайомлення з навколишнім світом, ОБЖ

Учні повинні знати:
·         правила роботи з розвиваючими, навчальними і навчально–контролюючими програмами.

Учні повинні мати уявлення про:
·         призначення розвиваючих, навчальних і навчально–контролюючих програм.

Учні повинні вміти:
·         працювати з розвиваючими, навчальними і навчально–контролюючими програмами.





Поурочне планування

1.      Техніка безпеки при роботі з комп’ютером і правила поведінки в комп’ютерному класі. Робота з програмою на розвиток пам’яті.           1 год.
2.      Як підготувати комп’ютер до роботи. Поняття про операційну систему. Операційна система Windows. Вікна. Робота з  вікнами. Калькулятор.         3 год.
3.      Інформація, інформаційні процеси (повторення).                                    2 год.
4.      Місце і способи збереження інформації. Пам’ять. Робота з програмами в підтримку навчальних предметів.                                                               3 год.
5.      Передавання інформації. Робота з програмами в підтримку навчальних предметів.                                                                                                      2 год.
6.      Перетворення інформації. Кодування. Робота з програмами в підтримку навчальних предметів. Клавіатурний тренажер.                                       2 год.
7.      Обробка інформації. Процесор. Клавіатурний тренажер.                        2 год.
8.      Підсумковий урок за І семестр.                                                                   1 год.
9.      Текст. Тема, заголовок, будова тексту, абзац. Типи текстів. Робота в текстовому редакторі WordPad. Запис тексту на диск.                            5 год.
10.  Графічний редактор Paint.                                                                            2 год.
11.  Типи речень за метою висловлення. Спонукальні речення. Поняття команди.                                                                                                                        2 год.
12.  Команди і виконавці.                                                                                   2 год.
13.  Поняття алгоритму. Складання алгоритмів для виконавців.                  4 год.
14.  Ханойська вежа.                                                                                            1 год.
15.  Підсумковий урок за рік.                                                                             1 год.

4 клас /1 година на тиждень/

Зміст навчального матеріалу
і вимоги до результатів навчальної діяльності учнів

Тема 1. Інтернет

Техніка безпеки і правила поведінки при роботі з комп’ютером. Всесвітня мережа. Інтернет.  Сайт, перегляд інформації, перехід до інших сторінок сайту, до сторінок інших сайтів. Можливості Інтернету. Пошук потрібної інформації в Інтернеті. Електронна пошта. Поштова скринька. Створення і надсилання листа. Одержання листа.

Учні повинні знати:
·         правила поведінки і техніки безпеки при роботі за комп’ютером;
·         можливості Інтернету.
·         поняття сайту;

Учні повинні мати уявлення про:
·         всесвітню комп’ютерну мережу;
·         програми, які дозволяють переглядати інформацію на сайтах;
·         поштові сервери, сервери новин, пошукові сервери, Інтернет–магазини;
·         засіб інтерактивного спілкування (чат).

Учні повинні вміти:
·         запустити програму–браузер і закінчити роботу з нею;
·         вводити адресу конкретного сайту, переходити між його сторінками за допомогою посилань, переходити до сторінок інших сайтів;
·         виконувати нескладний пошук потрібної інформації за допомогою пошукових серверів або пошукових систем;
·         відкривати власну поштову скриньку;
·         створювати і відсилати листи;
·         одержувати листи.


Тема 2. Алгоритми. Види алгоритмів. Блок–схема алгоритму

Алгоритми і виконавці (повторення і поглиблення). Поняття лінійного алгоритму. Поняття блок–схеми алгоритму. Блок–схема лінійного алгоритму.  Поняття розгалуження. Алгоритми з розгалуженнями. Блок–схема алгоритму з розгалуженнями. Поняття циклу. Алгоритми з циклами. Блок–схема алгоритму з циклами. Істинні та хибні висловлення (повторення і поглиблення). Заперечення висловлень. Логічне слідування.

Учні повинні знати:
·         поняття лінійного алгоритму;
·         поняття блок–схеми алгоритму;
·         поняття розгалуження;
·         поняття алгоритму з розгалуженням;
·         поняття циклу;
·         поняття алгоритму з циклом;
·         види блоків для позначення початку і закінчення алгоритму, для запису команд виконання дії, перевірки умови.

Учні повинні мати уявлення про:
·         загальний вигляд лінійного алгоритму, алгоритму з розгалуженням, алгоритму з циклом;
·         заперечення висловлень;
·         логічне слідування.

Учні повинні вміти:
·         записувати лінійні алгоритми у вигляді блок–схеми;
·         складати і виконувати алгоритми з розгалуженнями;
·         записувати алгоритми з розгалуженнями у вигляді блок–схеми;
·         складати і виконувати алгоритми з циклами;
·         записувати алгоритми з циклами у вигляді блок–схеми;
·         утворювати висловлення–заперечення і логічні слідування.


Тема 3. Основні поняття файлової системи

Диски, їх види (повторення і поглиблення). Поняття файлу. Поняття папки. Ім’я диску, папки, файлу. Перегляд вмісту дисків, папок за допомогою вікна ”Мій комп’ютер”.

Учні повинні знати:
·         призначення і види дисків, що використовуються в комп’ютері;
·         поняття імені диска, папки, файлу.

Учні повинні мати уявлення про:
·         файли і папки.

Учні повинні вміти:
·         відкривати вікно ”Мій комп’ютер” і закінчувати роботу з ним;
·         переглядати вміст дисків і папок за допомогою вікна ”Мій комп’ютер”.


Тема 4. Текстовий редактор WordPаd

Основні прийоми створення і редагування тексту в текстовому редакторі WordPad (повторення). Завантаження тексту з диска. Режими вставки і заміни. Відміна останньої дії. Виділення довільного поточного фрагменту тексту. Копіювання і перенесення фрагментів тексту. Запис тексту на диск.

Учні повинні знати:
·         основні способи редагування і форматування тексту;
·         кнопки на панелях інструментів, які дозволяють виконувати операції редагування і форматування.

Учні повинні мати уявлення про:
·         можливості текстового редактора.

Учні повинні вміти:
·         завантажувати текст, який знаходиться у вказаній папці;
·         записувати текст до вказаної папки;
·         редагувати текст;
·         виконувати основні операції по форматуванню символів і абзаців за допомогою кнопок на панелях інструментів;
·         відміняти останню дію;
·         копіювати і переносити виділені фрагменти тексту в межах одного вікна.


Тема 5. Музичні можливості комп’ютера

Музичного редактор. Завантаження файлу з мелодією та  виконання мелодії. Введення і редагування музичного фрагменту в музичному редакторі. CDпрогравач. Універсальний програвач.

Учні повинні знати:
·         можливості музичного редактора;
·         способи введення, редагування і виконання мелодій в даному музичному редакторі;
·         призначення CDпрогравача і універсального програвача.

Учні повинні мати уявлення про:
·         музичні можливості комп’ютера;
·         можливості CDпрогравача і універсального програвача.

Учні повинні вміти:
·         запустити музичний редактор  і закінчити роботу з ним;
·         вводити, редагувати і виконувати мелодії за допомогою музичного редактора;
·         використовувати CDпрогравач для перегляду вмісту і прослуховування аудіо-дисків;
·         використовувати програму ”Універсальний програвач” для прослуховування мелодій, що зберігаються в спеціальних файлах.


Поурочне планування

1.      Техніка безпеки при роботі з комп’ютером і правила поведінки в комп’ютерному класі. Робота з розвиваючою програмою.                      1 год.
2.      Інтернет. Всесвітня павутина. Робота з Internet Explorer.                        4 год.
3.      Електронна пошта. Надсилання і одержання листа.                                 1 год.
4.      Алгоритми (повторення). Робота з виконавцями.                                    2 год.
5.      Лінійні алгоритми. Блок–схеми лінійних алгоритмів.                             2 год.
6.      Розгалуження. Алгоритми з розгалуженням. Блок–схеми алгоритмів з розгалуженням. Складання алгоритмів з розгалуженням для виконавців.    2 год.
7.      Цикли. Блок–схеми алгоритмів з циклами. Складання алгоритмів з циклами для виконавців.                                                                                             2 год.
8.      Підсумковий урок за І семестр.                                                                   1 год.
9.      Істинні та хибні висловлення. Слова–заперечення. Заперечення висловлень. Логічне слідування. Складання алгоритмів з циклами для виконавців.         3 год.
10.  Диски, файли, папки. Програма “Мой комп’ютер”.                                 2 год.
11.  Тести про тексти та про їх редагування в текстовому редакторі. Повторення і нові прийоми форматування і редагування текстів. Завантаження тексту з диска. Робота в текстовому редакторі WordPad. Запис документа на диск.  3 год.
12.  Введення і форматування прозових і віршованих текстів.                      2 год.
13.  Робота з деформованим текстом. Копіювання і переміщення фрагментів тексту.                                                                                                            1 год.
14.  Музичні можливості комп’ютера. Робота з музичним редактором.       4 год.
15.  Стандартні програвачі мелодій.                                                                  2 год.
16.  Підсумковий урок за рік.                                                                             1 год.


 Рекомендована література

  1. Ривкінд Ф.М. ОКГ (Основи комп’ютерної грамотності). Посібник для учнів молодших класів (розвиваюче навчання). К.: Гроно, 1998
  2. Жалдак М.І., Морзе Н.В. Інформатика–7. Експериментальний навчальний посібник для учнів 7 класу загальноосвітньої школи. К.: Діасофт, 2000
  3. Завдання та ігри з інформатики. Горячєв О.В. та інші. Навчальні посібники для учнів 1, 2, 3 класів. Д.: УОН, 2000
  4. Кривич Е.Я. Персональный компьютер для детей. Х.: Фолио, 2001
  5. Альбов А.С., Хайт А.М. Атлас персонального компьютера для школьника. Для младшего и среднего школьного возраста. С.–П.: Нева, 2000   
  6. Басова Т.Ф. Дізнайся, відгадай, обчисли. Робочі зошити для розвитку логічного мислення для учнів 1, 2, 3 і 4 класів. К.–П.: Абетка, 2000
  7. Гайштут О.Г. Зошити з розвитку мислення для 1, 2, 3 класів. К.: Магістр–S, 1997


Немає коментарів:

Дописати коментар