четвер, 15 грудня 2011 р.

ЦИКЛІЧНІ АЛГОРИТМИ ВИКОНАВЕЦЬ — КЕНГУРУ. З клас


ЦИКЛІЧНІ АЛГОРИТМИ
ВИКОНАВЕЦЬ — КЕНГУРУ.
З клас
Мета: домогтися засвоєння учнями поняття алгоритму, його властивостей, типів і способів подання; сформувати поняття циклічних алгоритмів; розвивати вміння описувати алгоритми словами і за допомогою блок-схем, формувати навички виконувати алгоритми в середовищі виконавця Кенгуру програми «Сходинки до інформатики»; виховувати охайність в оформленні робіт і дбайливе ставлення до техніки.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь.
Обладнання та наочність: програмне забезпечення «Сходинки до інформатики», плакати, підручники.
ХІД УРОКУ
I.       Організаційний етап
II.      Перевірка домашнього завдання
 Розв'язування завдань
1. Скласти словесний алгоритм для уривка з російської народної казки «Марья Моревна».
      Здравствуй, бабушка!
      Здравствуй, Иван-царевич! Почто пришел — по своей доброй воле аль по нужде?
      Пришел заслужить у тебя богатырского коня.
      Изволь, царевич! У меня ведь не год служить, а всего-то три дня; если упасешь моих кобылиц — дам тебе богатырского коня, а если нет, то не гневайся - торчать твоей голове на последнем шесте.
Учні беруть участь в обговоренні алгоритму.
Отриманий алгоритм
1)      Початок.
2)      Паси кобил.
3)      Якщо уберіг кобил, то забирай коня, інакше — тікай від Баби-Яги.
4)      Кінець.
З кроки
III Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування
1. .Що таке алгоритм?
 (Послідовність дій, яку слід виконати, щоб отримати потрібний результат )
2.      Хто може бути виконавцем алгоритму?
 (Комп'ютер, людина, автомат, робот тощо.)
3.      Що таке команда?
 (Це речення, яке спонукає до дії)
4.      Наведіть приклади алгоритмів. (
Рецепт приготування страви, опис гімнастичних вправ та ін.)
5.Які типи алгоритмів вам відомі?
 (Лінійний, розгалужений )
6. Якими способами можна описати алгоритм?
(За допомогою слів, рисунків, блок схем)
7.Які команди може виконати виконавець Кенгуру?
 (Стрибни, Зроби крок, Обернися праворуч. Обернися ліворуч)
8. Якими командами можна змусити Кенгуру пройти вперед без сліду? (Стрибни — Кенгуру стрибає і не залишає за собою сліду)
IV. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми ознайомимося ще з одним типом алгоритму — циклічним — і командою виконавця Кенгуру, за допомогою якої описується циклічний алгоритм. Навчимося використовувати його для розв'язування завдань.
V. Вивчення нового матеріалу
Загальне поняття циклу
Учитель. Діти, я називатиму казки, а ви пригадуйте фрагменти, які повторюються кілька разів.
1.      Російська народна казка «По щучьему велению».
Відповідь учнів. У цій казці повторюються лише чарівні слова «По щучьему велению, по моему хотению». А Ємеля кожного разу просив щось нове, тому повторюваних дій немає.
2.      «Півник — золотий гребінець».
Відповідь учнів. Кіт і Дрізд йдуть до лісу. Півник залишається. Приходить Лисиця, виманює і викрадає Півника. Півник кличе на допомогу друзів, ті рятують його. Двічі Лисиця викрадає Півника, а друзі його рятують, але третього разу Кіт і Дрізд не чують Півника, тому дізнаються про викрадення тільки повернувшись додому.
3.      «Ріпка».
Відповідь учнів. Кожен, хто приходить на город, намагається разом з останнім витягнути ріпку, терпить невдачу і кличе наступного члена сім'ї. Усе повторюється 5 разів: Дід, Бабка, Внучка, Жучка, Кішка. Вшосте, коли приходить Мишка, ріпку витягують.
4.      «Колобок».
Відповідь учнів. Колобок зустрічається в лісі із Зайцем, Вовком, Ведмедем, Лисицею і кожному співає свою пісеньку, а потім тікає. Усе це повторюється 4 рази. Ось тільки четвертого разу Колобок не зміг утекти.
Учитель. Давайте подивимося на варіанти різних алгоритмів, які можуть описати казку «Колобок».
Перший алгоритм
1.      Початок.
2.      Старий просить випекти колобок.
3.      Стара випікає Колобок і кладе його на підвіконня.
4.      Колобок утікає.
5.      Колобок зустрічає Зайця.
6.      Заєць хоче з'їсти Колобка.
7.      Колобок співає свою пісеньку.
8.      Колобок утікає.
9.      Колобок зустрічає Вовка.

10.    Вовк хоче з'їсти Колобка.
11.    Колобок співає свою пісеньку.
12.    Колобок утікає.
13.    Колобок зустрічає Ведмедя.
14.     Ведмідь хоче з'їсти Колобка. 15.Колобок співає свою пісеньку
16.    Колобок утікає.
17.    Колобок зустрічає Лисицю.
18.    Лисиця хоче з'їсти Колобка.
 19.    Колобок співає свою пісеньку.
20.    Колобок співає у Лисиці на носі.
21.    Колобок співає у Лисиці на язиці.
22.    Лисиця їсть Колобка.
23.    Кінець.
 Другий алгоритм
1.      Початок.
2.      Старий просить випекти колобок.
3.      Стара випікає Колобок.
4.      Повторити рядки 5, 6, 7 для звірів: Зайця, Вовка, Ведмедя, Лисиці.
5.      Колобок утікає.
6.      Колобок зустрічає звіра.
7.      Звір хоче з'їсти Колобка.
8.      Колобок співає пісеньку.
9.      Колобок співає у Лисиці на носі.
10.    Колобок співає у Лисиці на язиці.
11.    Лисиця їсть Колобка.
12.    Кінець.
Учитель ставить запитання за першим алгоритмом.
1.      Скільки рядків у першому алгоритмі? (23.)
2.      Які дії повторюються в одній і тій самій послідовності? (Зустрічає, хочуть з'їсти, співає, утікає.)
3.      Скільки разів Колобок утікає? (4 рази. Вперше Колобок утікає від старого і старої, а потім ще від Зайця, Вовка і Ведмедя.) Список звірів у дужках означає, що під час кожного чергового повторення слово «звір» повинне змінюватися на назву зі списку звірів. Звірі ніби стоять у черзі. Таким чином, команда повторити виконуватиметься стільки разів, скільки звірів перелічено. Такі команди, які створюють повторення дій, називають циклом.
Циклічний алгоритм — це алгоритм, у якому деякі команди необхідно повторювати кілька разів.
Команди, які повторюються, називають тілом циклу.
Параметр циклу — це ціле додатне число, яке вказує на кількість повторень.
Описуючи такі алгоритми, треба думати, за яких умов відбуватиметься повернення до тіла циклу або цикл буде завершений. У таких випадках використовують команду поки або вказують умову повернення до тіла.
Розглянемо ще один варіант алгоритму, який описує казку.
Третій алгоритм
1.      Початок.
2.      Старий просить випекти колобок
3.      Стара випікає колобок.
4.      Колобок утікає.
5.      Колобок зустрічає звіра.
6.      Звір хоче з'їсти Колобка.
7.      Колобок співає пісеньку.
8.      Якщо звір не Лисиця, перейди до рядка 4.
9.      Лисиця їсть Колобка.
10.       Кінець.
У цьому алгоритмі рядки 4, 5, 6, 7 є тілом циклу, а умовою циклу є питання: «Чи є звіром Лисиця?»
Цей алгоритм можна записати так.
Четвертий алгоритм
1.      Початок.
2.      Старий просить випекти Колобок.   ,
3.      Стара випікає колобок.
4.      Поки не зустрінеться звір Лисиця, повторю¬вати рядки 5, 6, 7, 8.
5.      Колобок утікає.
6.      Колобок зустрічає звіра.
7.      Звір хоче з'їсти Колобка.
8.      Колобок співає пісеньку.
9.      Лисиця їсть Колобка.
10.      Кінець.
У цьому випадку рядки 5, 6, 7, 8 є тілом ци¬клу, а умовою циклу є команда «ПОКИ не зустрінеться звір Лисиця».
Команди Кенгуру у циклі
Кенгуру теж «розуміє» циклічні алгоритми. Він виконує дві команди:
1.ПОКИ не край поля — цикл з умовою. Кенгуру може повторювати певні команди, поки не зустріне край аркуша.
2.ПОВТОРИ тіло циклу
Параметр циклу — цикл із параметром. Команда повторює тіло циклу вказану кількість разів. Наприклад
Початок
Повтори
Зроби крок
 Повернись праворуч 4 рази
Кінець.
VI. Фізкультхвилинка
Учні разом з учителем промовляють рядки і виконують вправи.
Рано-рано зранку
Чуєте, хлоп'ятка?..
Виходив наш Кенгуру
З сином на зарядку.
 Вони тупали ніжками.
Вони плескали ручками,
 Вони нахили робили
 І голівками кивали.
VII. Застосування нових знань, умінь та навичок
Практична робота
Завдання. Побудуйте фігуру із домашнього завдання за допомогою команд виконавця Кенгуру.
 1.Завантажте «Сходинки до інформатики» виконавець Кенгуру.
2.      Перейдіть на вкладку 3-4 клас.
3.      Наберіть команди для рисування даної фігури, отримайте і проаналізуйте результат.
 Початок   
Повтори
Зроби крок
Зроби крок         3 рази
7       разів
Повернись ліворуч
Повернись праворуч  
Повтори
Повтори   
Зроби крок
Зроби крок         6 разів
7                   разів
Повернись праворуч
Повернись праворуч  
Повтори
Повтори   
Зроби крок
Зроби крок         2  рази
2 рази Повернись праворуч
Повернись праворуч  
Повтори
Повтори    
Зроби крок
Зроби крок         8 разів
б разів      
Повернись праворуч
Повернись ліворуч
         кінець
4.      Складіть команди для побудови рамки навколо робочого поля Кенгуру безперервною лінією.
Учням, які впоралися із завданням, учитель пропонує побудувати рамку навколо робочого столу Кенгуру безперервною лінію, використовуючи команду «ПОКИ не край поля».
VIII. Підбиття підсумків уроку
 Бесіда
1.      Що ви сьогодні вивчили на уроці?
2.      Які дії навчилися виконувати?
Учитель аналізує виконання практичної роботи та виставляє оцінки.
IX.    Домашнє завдання
1.      Вивчіть поняття циклічного алгоритму.
2.      Вивчіть команду циклічного алгоритму виконавця Кенгуру.
3.      Складіть алгоритм побудови рамки робочого поля Кенгуру пунктирною лінією.

Немає коментарів:

Дописати коментар