Мета уроку:
· закріпити поняття “алгоритм”, “виконавець”, “команда”, блок-схема”
· закріпити уміння складати блок-схеми алгоритмів та алгоритми для виконавця;
· формувати вміння аналізувати, знаходити помилки, робити висновки та оцінювати один одного;
· виховувати любов до природи, рідної мови, інтерес до навчання.
· розвивати увагу, алгоритмічне мислення, пам'ять.
Обладнання: програма "Восьминіжка", «Садівник», дидактичний матеріал побудований засобами MS Word, картки із ключовими словами уроку та завданнями для уроку.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Привітайтесь із нашими гостями!
На дошці написана тема та мета уроку, основні вміння і навички, основні ключові терміни уроку. АЛГОРИТМ, БЛОК-СХЕМА, КОМАНДА, ВИКОНАВЕЦЬ, БЛОК.
- Прочитаємо таму нашого уроку . Чому на сьогоднішньому уроці ми повинні навчитись, що ми повинні знати..
- Які завдання стоять перед нами на уроці?
Знати:
Ø Що називається алгоритмом?
Ø Що називається командою?
Ø Хто є виконавцями алгоритмів?
Ø Які існують форми запису алгоритму?
Ø Що називається блок-схемою алгоритму?
Ø Види блоків для запису команд виконання дії
Чому ми повинні навчитись:
Ø Записувати алгоритми у вигляді блок-схеми;
Ø Складати і виконувати прості алгоритми;
Ø Розв’язувати алгоритмічні кросворди.
- Але перед тим як ми розпочнемо роботу повторимо правила поведінки в комп’ютерному класі та техніку безпеки при роботі з комп’ютером.
Давайте разом послухаємо ситуації, які можуть трапитись із кожним, хто приходить в комп’ютерний клас
Техніка безпеки.
1. Уважна учениця помітила на уроці, що дівчинка Оксанка взяла з собою на урок улюблені iгpaшки : ведмедя та ляльку i посадила поруч з монітором. Яке правило з техніки безпеки порушила дівчинка Оксанка? (дану ситуацію розігруємо)
Вчитель:
2. Учень вирішив показати свої знання однокласниці, почав від'єднувати монітор i клавіатуру від поламаного комп'ютера. Чи порушив він правила з техніки безпеки? Якщо так, то які?
3. Швидкий учень зaбiг до кабінету інформатики, ввімкнув комп'ютер для себе та сусіда i почав натискати на вci клавіші. Чи порушив він правила з техніки безпеки? Якщо так, то які?
4. Діти на пepepвi весело гралися біля школи, поливаючи один одного водою. Продзвенів дзвоник, учні прийшли в кабінет інформатики з мокрими руками. Чи правильно вчинили учні? Чому?
Діти по черзі коментують ситуації.
- Отже, діти, яких правил потрібно дотримуватись при роботі з комп'ютером?
Правила поведінки прикріплені на дошці. Учні по черзі зачитують їх.
А зараз хором повторимо наш віршик про правила поведінки у комп’ютерному класі.
Щоб з комп'ютером дружити,
Треба правила учити:
Не шуміти й не ходити,
Тільки тихо говорити,
Руки чистими тримати, сухо-сухо витирати,
Кнопки без дозволу не натискати!
- Молодці! Правила ми повторили, а тепер можемо сміло переходимо до роботи.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань.
- На дошці у нас записані слова, які ми будемо вживати на уроці АЛГОРИТМ, БЛОК-СХЕМА, КОМАНДА, ВИКОНАВЕЦЬ, БЛОК.
Що називається алгоритмом? (послідовність точних команд)
- Наведіть приклад.
Учні наводять кілька прикладів алгоритмів, наприклад “Приготування бутерброду”, “Пришивання ґудзика” тощо
Кому надаються команди? (людям, тваринам, роботу, комп’ютеру)
- А зараз ми перевіримо чи вмієте ви давати команди та чи вмієте ви їх виконувати. Ми пограємо у гру.” Робот – Командир” Для гри потрібні 2 учасники. У мене на столі лежать кілька предметів.(цукерка та крейда) Завдання Командира: вибрати предмет зі столу та скласти алгоритм для Робота виконання завдання з цим предметом. (Наприклад ”З’їсти цукерку”, “Намалювати сонечко”) Робот повинен точно виконати всі команди , вказані йому Командиром. А ми всі разом будемо спостерігати чи правильно були вказані команди та чи правильно їх було виконано.
-Молодці! Який висновок ми можемо зробити? (команди для виконавця мають бути точними)
- А зараз я вам зачитаю фрагменти тексту, ваше завдання розпізнати, з яких наук взято ці уривки і який із цих текстів є алгоритмом?
1. " Члени речення, які відносяться до одного і того ж самого слова і відповідають на одне й те саме питання, називають однорідними членами речення. Однорідними можуть бути підмети, присудки і другорядні члени..".
Цей твір є алгоритмом? (ні, укр. мова)
- Чому? (немає послідовності команд)
2. "При письмовому множенні на двоцифрове число спочатку помнож на одиниці. Це буде перший неповний добуток. Запиши його так, щоб цифра одиниць була розміщена під одиницями. Потім число помнож на десятки. Це буде другий неповний добуток. Запиши його так, щоб його одиниці були розміщені під десятками. Додай неповні добутки. Запиши результат. ".
- Цей твір є алгоритмом? (так, математика)
- Чому? (чітко вказані команди)
Молодці! А тепер давайте пригадаємо:
Як називається той хто виконує команди? (виконавець)
Які основні вимоги мають бути до команд? (команди мають бути точними, зрозумілими, такими, що можуть бути виконані)
Які форми запису алгоритмів ви знаєте? (письмова і графічна)
Демонстрація прикладів на проекторі
Покажіть графічну форму запису? А тепер письмову?
Чим вони відрізняються? (у графічній формі використовуються геом. фігури)
Покажіть на дошці графічну форму запису?
Як по іншому ми її називаємо? (блок-схема)
Що називається блок-схемою алгоритму? (графічне зображення алгоритму)
Як називаються частини блок-схеми? (блоки)
Покажіть блоки?
Які геометричні фігури використовують для запису блоків у блок-схемах алгоритмів? (прямокутник)
Що ми записуємо в прямокутнику? (команди) учень показує на дошці
Для чого нам потрібні блок-схеми? (в них зручно записувати команди та читати їх)
Молодці, а тепер скажіть мені, чи любите ви розгадувати кросворди? Проведемо невеличку розминку.
. Розминка.
- А чи знаєте ви що таке кросворд? (кросворд - це загадка в якій потрібно відгадати слова.)
- Алгоритмічний кросворд - це теж загадка, але зовсім інша.
- На уроках української мови ви часто використовуєте алгоритми. При вивченні яких тем? (розбір речення, словникова робота, розбір частин мови тощо)
Отже, ваше завдання – вставити команди для алгоритму у блок-схему, яка є на ваших комп’ютерах. Тема алгоритму - “Розбір слова за будовою”.
Ø Що значить розібрати слово за будовою? (визначити частини слова)
Ø Які ви знаєте частини слова? (закінчення, основа, корінь, префікс, суфікс)
-А чи знаєте ви, яка послідовність розбору слова за будовою, ми зараз дізнаємось. Відкрийте на робочому столі файл “Кросворд”. Способом перетягування з допомогою лівої кнопки мишки, перетягніть потрібну команду на своє місце в блок-схемі алгоритму
Діти виконують вправу за комп’ютером
|
|
Добери споріднені слова |
|
Познач префікс |
|
- Молодці! Ви гарно справились із завданням, перевіримо чи вірно ви виконали завдання.
А тепер ми будемо вчитись складати і записувати блок-схеми алгоритмів, допоможе нам у цій роботі – підручник.
III. Вивчення нового матеріалу.
.1. Робота з підручником.
- Відкрийте свої підручники на стор.22.
- Кого ви бачите на малюночку на стор.22) (поштового голуба)
- Чому він тут зображений? (він приносить нову, важливу інформацію)
- Давайте уважно прочитаємо, яку ж інформацію приніс нам голуб?
Один учень читає, інші слідкують. Демонстрація блок-схеми на проекторі.
- Що змінилось на блок-схемі алгоритму? (з’явились нові блоки)
- Які? (початок і кінець)
- А для чого вони потрібні в алгоритмі? (тому що алгоритм має початок і закінчується, коли завдання виконане)
- А чого не вистачає в нашій блок-схемі що була за комп’ютером? (команди: початок і кінець)
- А в яких блоках їх потрібно зобразити? (овал)
- Ми використовували алгоритм для уроку української мови, а ще при вивченні яких предметів ми використовуємо алгоритми? (математика)
Складемо алгоритм “Обчислення значення виразу”
- Якого порядку виконання дій потрібно дотримуватись, коли у виразі є всі чотири дії? (1. множення або ділення, 2. додавання або віднімання)
- А якщо у виразі є дужки? (1 дію в дужках)
- Прочитаємо цей алгоритм. Учень читає і коментує.
Ви вже трішки стомились тому зараз ми відпочинемо.
Черговий учень проводить віршований комплекс вправ для класу
2. Фізкультхвилинка.
Слухати ми перестали
I тепер вci дружно встали.
Будем ми відпочивати,
Нумо вправу починати:
Руки - вгору, руки - вниз
I легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз - присіли, другий - встали.
Підготовка до практичної частини.
- При роботі з комп’ютером на попередніх уроках ми познайомились із різними виконавцями. Назвіть їх? (Садівник. Кенгуру. Навантажувач)
- Який з них вам найбільше сподобався? (Садівник)
- Хто такий садівник? (виконавець, що садить дерева)
- Які команди виконує наш Садівник? (візьми лопату, викопай ямку, постав лопату, візьми саджанець, постав у ямку, полий водою)
- Як записати програму для Садівника? (натиснути кнопку «Записуй програму»)
- Як видалити команду? (виділити її мишкою і натиснути значок х)
Зараз ми перевіримо чи вмієте ви давати команди для виконавця Садівник. Ваше завдання за комп’ютером записати програму для Садівника щоб він посадив одне дерево.
І \/. Практична робота.
Робота за комп’ютером 1.
Перевірка виконаного завдання.
- Прочитайте алгоритм, який ви склали для Садівника.
- Молодці!
Релаксація. (проводять діти)
Вправи для очей.
Покласти долоні одну на одну таким чином, щоб утворився трикутник, затулити цим трикутником очі i повторити вci вправи за вищевказаною послідовністю. Oчi під долонями повинні бути відкриті, але долоні не повинні пропускати світло.
Вправи для рук.
Покласти руки, зігнуті в ліктях, на край столу. кисті рук підняти вгору долонями одну до одної. На рахунок раз - прогнути долоні, на рахунок два - стиснути палці в кулак.
Діти, а ще сьогодні до нас на урок завітала цікава тваринка – Восьминіжка. А ви знаєте звідки вона прийшла, і де вона живе насправді?
Учень розповідає про тваринку – восьминога. Демонстрація програми на проекторі.
- Молодець. А наша Восьминіжка ще зовсім маленька і сама не вміє рухатись, вона слухається команд які записані на її улюблених кнопочках.
- Прочитаємо інформацію про неї в підручнику на стор.23
-Назвіть, будь-ласка команди, які може виконувати Восьминіжка? (вліво, вправо, вгору, вниз, зафарбуй)
- Давайте всі разом допоможемо для Восьминіжки! Ось ваше завдання
(записане на дошці)
Допоможіть Восьминіжці зафарбувати три різнокольорові квадрати. Сторона першого – 2 клітини, а кожного наступного – на 1 клітину більше.
- Як ми будемо виконувати практичну роботу, складіть алгоритм нашої роботи за комп’ютером? (запустити “Сходинки”, відкрити вкладку “3-4 клас”, запустити програму “Восьминіжка”, почергово даємо правильні команди для Восьминіжки)
Молодці, а тепер приступаємо до роботи
Робота за комп'ютером 2.
Програма "Восьминіжка". Перевірка та оцінювання роботи учнів.
IV. Закріплення знань учнів. Підсумок уроку.
-Молодці, всі справились із завданням. Отже
Про що ви дізнались на сьогоднішньому уроці? (блок-схеми, блоки “початок”, і “кінець”)
- Що ви навчились робити? (складати алгоритми для виконавців)
- Що вам найбільше сподобалось на уроці?
Який висновок ми можемо зробити?
- (зображення алгоритмів у вигляді блок-схем полегшує сприймання алгоритму та робить алгоритм більш наочним та зрозумілим).
VII. Домашнє завдання.
- Виконайте завдання "Для розумників i розумниць" (із підручника на cтopінці 23).
Немає коментарів:
Дописати коментар