четвер, 15 грудня 2011 р.

"Множина. Елемент множини. Взаємне розташування множин"3 кл

Тема уроку "Множина. Елемент множини. Взаємне розташування множин"
Мета і завдання уроку:
o продовжити знайомство з поняттями "множина", "елемент множин";
o познайомити з різними схемами розташування множин:
o множини не перетинаються,
o множина - підмножина,
o перетин множин;
o сприяти розвитку у дітей уміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати;
o вчити дітей міркувати і доводити;
o сприяти розвитку мислення, пам'яті, уваги;
o сприяти розвитку мовлення;
o розвивати пізнавальну діяльність учнів;
o розвивати бажання самостійно розбиратися в проблемних ситуаціях;
o розвивати інтерес до предмету;
o виховувати доброзичливі відносини в учнівському колективі.

Хід уроку
I. Організаційний момент
Перевірка робочого місця
- Перевіримо готовність до уроку. Хазяїн на уроці - підручник-зошит, а його помічники - кольорові олівці, простий олівець, ластик, ручка і роздатковий матеріал.
Налаштування на роботу
- Нам з вами чекає цікава робота. Будьте уважними, на мої запитання піднімайте руки, я чекаю від вас повних відповідей. Уважно стежте за відповідями своїх товаришів.


II. Постановка мети уроку
- У цій чверті ми будемо грати в ігри, вирішувати цікаві завдання, головними героями яких будуть множини і графи.
- Сьогодні ми відправимося в уявну подорож на острови для множин. І на цьому уроці ми подаруємо собі нові знання.

III. Закріплення раніше вивченого матеріалу
Множина. Елементи множин.
а) Гра "Аукціон множин"
- Давайте згадаємо, що ви вже знаєте про множинах та елементи множини.
- А почнемо ми з невеликої розминки. Гра називається "Аукціон множин". Я називаю острів, на якому живе множина, а ви - жителів цього острова - елементи множини. Виграє той, хто останнім назвав елемент заданої множини.

Множина овочів (картопля, капуста, морква, огірки, помідори ,..., буряк).
Буряк - раз, буряк - два, буряк - три.


Множина дерев (береза, осика, сосна, дуб, ялина, липа ,..., тополя).
Тополя - раз, тополя - два, тополя - три.


- Подивіться, як багато ми назвали жителів цих островів, тобто елементів множин. Але назвали ми їх не всі, їх набагато більше.
- Так від якого ж слова походить слово "множина"? (Від слова "багато") Однак в математиці словом "множина" позначають необов'язково велику групу предметів або істот. Бувають множини з одним елементом. Наприклад, безліч зірок, які висвітлюють Землю.
- Назвіть єдиний елемент цієї множини. (Сонце)
- Бувають і порожні множини. Наприклад, множина птахів серед гостей Мухи-цокотухи.
- Наведіть свої приклади множини з одним елементом, порожньої множини.
- Отже, ми побачили, що множина може включати зовсім небагато елементів і навіть бути порожньою - не мати жодного елемента.
б) Піраміда "множин"
- А ми з вами побудуємо піраміду множин. На нижньому поверсі піраміди буде жити саме "товсте" множина: у ньому 12 елементів. На верхньому поверсі - множина з одного елемента, а на горищі - порожня множина.
- Я буду називати множину, а ви спробуйте визначити, скільки в цій множині елементів. Відповідь свою обґрунтуйте.
Учитель називає множини в наступному порядку:

множина місяців року;
множина весняних місяців;
множина богатирів в "Казці про мертву царівну" А.С. Пушкіна;
множина голосних літер в алфавіті;
множина крил птиці;
множина чисел, які діляться на 0;
множина навчальних місяців у році;
множина хвостів у вовка;
множина пальців на руці людини;
множина цифр більше 1;
множина океанів;
множина материків;
множина хлопчиків нашого класу



множина чисел, які діляться на 0;

1. множина хвостів у вовка;
2. множина крил птиці;
3. множина весняних місяців;
4. множина океанів;
5. множина пальців на руці людини;
6. множина материків;
7. множина богатирів в "Казці про мертву царівну" А.С. Пушкіна;
8. множина цифр більше 1;
9. множина навчальних місяців у році;
10. множина голосних літер в алфавіті;
11. множина хлопчиків нашого класу
12. множина місяців року;









Учень, перший правильно назвав кількість елементів у множині, поміщає його назву на потрібному "поверсі" піраміди.


IV. Введення нового матеріалу
1. Перетин множин
а) Індивідуальна робота з роздатковим матеріалом
-А як ви думаєте, чи є "хитрі" і "жадібні" елементи, які примудряються жити відразу в двох або трьох множинах? Хто може навести приклад?
-У яких двох множинах живе крокодил Гена? (У множині тварин і множині героїв мультфільму).
-Червона Шапочка? (В множині людей, множині дітей і множині героїв казок).
- Візьміть картку. Знайдіть завдання № 1
На картці:

оса
летюча миша
метелик
горобець
ворона
синиця
пінгвін
страус



-Прочитайте назви птахів. Обведіть цю множину фломастером. Зробіть напис внизу: "Птахи". Прочитайте назви тварин, які вміють літати. Обведіть цю множину фломастером, зробіть напис вгорі: "Уміють літати".
-Скільки елементів виявилося на перетині двох множин, тобто одночасно в двох множинах? (Три: ворона, синиця, горобець)
Чому вони опинилися "жадібними" елементами? (Вони одночасно і птахи, і тварини, які вміють літати)
б) Колективна робота біля дошки
На дошці:




6 11 12 15 2 16 17 8

- Множина парних чисел

- Множина двозначних чисел

- Які дві множини дані? (Множина парних чисел і множина двозначних чисел) Дані числа треба вписати в фігури.
- Кожен, хто вписує число, повинен відповісти на два питання:
- Твоє число парне?
- Твоє число двозначне?
- Давайте міркувати. Якщо два питання мають відповідь "Так", то куди ми впишемо число? (На перетині двох фігур). Покажіть перетин двох фігур.
- А якщо тільки на одне питання відповімо "Так", то місце для числа треба шукати або вгорі квадрата, або в трикутнику за межами квадрата. Почнемо.
- Скільки чисел потрібно додати, щоб у квадраті і трикутнику стало по 6 чисел?
(1 варіант рішення: додати по одному числу - одне в квадрат, інше - в трикутник)
(2 варіант рішення: додасть одне число в область перетину)
Для обох варіантів вирішення вчитель просить підібрати конкретні числа і вписати їх у відповідні області малюнка на дошці. (1 варіант: 4 і 19; 2 варіант: 2)

г) Самостійна робота з роздатковим матеріалом
- Прочитайте друге завдання на картці.
На картці:
Впиши в фігури назви зі списку:


птах
звір
пісня
цвях
ніч
дощ
шторм
миша
гілка



-Які дві множини дані в цьому завданні? (множина слів, що складаються з одного складу і множина слів, що складаються з 5 літер)
-Які слова мають потрапити до перетинання цих множин? (В них повинно бути 5 букв і один склад).
- Виконайте завдання самостійно. (Одна людина виконує біля дошки)

"За що" слова "шторм", "звір" і "цвях" потрапили на перетин множин? (У них один склад і п'ять літер).
д) Гра "Перетин множин"
- Далі нас чекає ще одна розминка - гра "Перетин множин".
- У вас на парті дві картки



Правила гри. Я буду називати пари множин. Якщо множини не перетинаються, то ви показуєте картка 1, якщо перетинаються, то картка 2 і придумайте приклад якого-небудь елемента цих множин, який знаходиться на перетині, і підніміть руку.
 множина тварин і героїв мультфільмів (Вінні-Пух, Кіт Матроскін, Ослик Іа ...);
 множина хижаків і смугастих тварин (тигр);
 множина риб і птахів;
 множина продавців і покупців (продавець, що йде в магазин у свій вихідний день);
 множина квітів і метеликів;
 множина вчителів і батьків (учитель, що має дитину);
 множина рослин і хижаків (рослина-хижак "мухоловка");
 множина парних чисел і чисел, які діляться на 4 (4, 8, 16, 20).

V. Фізкультхвилинки
VI. Введення нового матеріалу
1. Вкладеність множин
-Відгадайте загадку.
Поруч різні подружки,
Але схожі один на одного.
Всі вони сидять одна в одній,
А всього одна іграшка.
Матрьошка. (Демонстрація)

- До чого ж тут матрьошки? Виявляється, на уроках інформатики ми будемо мати справу і з множинами - матрьошками. Це коли одна множина вкладена в інше, як матрьошки.

а) Колективна робота за підручником.
б) Гра "Множина-матрьошки"
- І знову розминка. Гра "Множина-матрьошки". Правила гри. Я називаю множини, а ви для нього множину-матрьошку.
- множина іграшок (механічні іграшки, гумові, м'які, електронні, ...)
- множина посуду (фарфоровий, дерев'яна, чайна, їдальня, декоративна, ...)
- множина букв (голосні, приголосні, ...)
VII. Закріплення вивченого
На дошці множини:
 школярі
 відмінники
 діти
 третьокласники





- Давайте визначимо, де яке множина.
- -Яке слово тут саме головне, сама головна "матрьошка"? (Діти)
- Хіба не всі діти школярі? (Так, деякі діти ще не ходять до школи).
- Вибираємо далі, яка матрьошка більше з решти? (Школярі).
- Доведіть. (Так як в школу ходять і другокласники, і першокласники). Чому безліч третьокласників і безліч відмінників перетинаються? Хіба в них є спільні елементи? Наведіть приклад. (Діти називають відмінника з свого класу)
- Наведіть приклад елемента, який знаходиться там, де точка. (Діти називають учня з класу, хто не відмінник).
VIII. Підсумок

- Що ж таке множина? З чого складаються множини! (З елементів) Множин багато. Наведіть приклад порожньої множини. Множини з одним елементом.
- Які знання ми подарували собі на уроці?
- Ми зустрілися з ситуацією, коли дві множини перетинаються: на перетині знаходяться елементи, які ми назвали "жадібними". Наведіть приклад "жодного", "хитрого" елемента? - Чому він "жадібний?"
- І, нарешті, ми познайомилися з множинами - матрьошками. Наведіть приклад.
- Уявну подорож по островах для множин ми продовжимо на наступному уроці.
IX. Виставляння оцінок
- Дякуємо за урок. Всі добре працювали. Але хотілося б відзначити ...

Немає коментарів:

Дописати коментар