четвер, 15 грудня 2011 р.

Просте судження 2 кл

Мета. Навчити учнів будувати прості судження (твердження), ознайомити з їх структурою; розвивати увагу, творчу уяву, мислення; виховувати самостійність мислення, позитивну мотивацію до навчання, застерігати від бажання взяти чуже.
Обладнання. Картки із завданнями, таблиці, схеми.
Хід уроку
1.Організація учнів, до уроку.
- Девіз нашого уроку:
Думати - колективно.
Діяти - оперативно,
Сперечатись доказово.
Це для всіх обов'язково.
Психологічна налаштоианість «Спіймай мій настрій».
Робота в нарах.
Один учень з пари починає виконувати , дії першим. Учитель називає дії: усміхніться, легенько «зніміть» усмішку зі свого обличчя долоньками та «передай те» сусідові. «Спіймайте» усмішку і прикрасьте нею своє обличчя.
2.Актуалізація опорних знань учнів.
- Пригадаймо, що таке поняття?
- Поняття - найпростіша форма думки, яка є і своєрідним будівельним матеріалом для судження - складнішої форми думки.
3.Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці навчимося будувати просте судження, ознайомимось із його структурою.
4. Вивчення нового матеріалу.
4.1. Пояснення вчителя.
Судження (твердження) бувають прості і складні.
Просте судження (твердження) - це думка, висловлена одним розповідним реченням, у якому щось стверджується або заперечується про предмети чи явища дійсності, про їх
ознаки, властивості.
Називаючи окремі поняття, наприклад, книга, місяць, Хмельницький, ми нічого не стверджуємо і не заперечуємо про предмети, які входить до обсягу цих понять. Тому поняття не можна розподілити па істинні та хибні.
Але коли ми за допомогою понять складаємо судження (твердження), то вже про когось або про щось стверджуємо чи заперечуємо. Ця інформація може бути істинною або хибною. Отже, судження (твердження) бувають істинні або хибні. Наприклад, складемо істинне судження, використовуючи поняття підмет. «Підмет є головним членом речення». А тепер складемо хибне судження з тим же поняттям, наприклад: «Підмет другорядний член речення».
Судження (твердження) обов'язково містить поняття - предмет нашої думки. У наведених прикладах це поняття підмет. У судженні (твердженні) також є тлумачення про певну ознаку, стан чи
властивість предмета думки. В наших прикладах це поняття головний член речення, другорядний член речення. Нарешті, в судженні (твердженні) є слово, яке пов'язує предмет думки і відповідну ознаку,властивість. Цей зв'язок можна передати словами є, належить, не є, не належить. Але такого слова може і не бути в судженні (твердженні). В такому випадку його заміняє тире, вжитий прийменник, змінене закінчення у слові понятті чи у словосполученні-понятті.
Предмет думки, ознака чи властивість предмета думки та зв'язок між ними елементи структури судження (твердження ).
4.2. Характеристика структури суджень.
Завдання №1
Прочитай судження. Охарактеризуй структуру кожного з них.
а)Травень - п'ятий місяці року.
б)У метрі - сто сантиметрів.
в) Яблуко - соковитий і запашний фрукт.
г)Рік має 12 місяців.
4.3. Складання істинних і хибних суджень.
Завдання №2
Склади одне істинне та одне хибне судження, використовуючи такі поняття: літо, Київ, присудок.
4.4. Поміркуймо.
— Як хибне судження перетворити на істинне?
а)Вересень – зимовий місяць.
б)Усі діти вміють плавти.
в)Усі звірі взимку впадають в сплячку.
Робота в парах.
Завдання: перетворіть правильне судження на хибне.
Місяць лютий не завжди має 28 днів.
Не кожна пташка вміє літати.
Не всі гриби можна їсти.
4.5.Технологія «Дискусія».
Завдання: поміркуй,що є хибним – твердження чи заперечення.
Дятли, - стверджувала Ліда,
- Поїдають короїдів.
Заперечив Льоня Ліді:
- Ні,не дятли короїдів
Поїдають,навпаки:
Дятлів знищують жуки!
Релаксаційна пауза.
Діти, заплющіть очі й уявіть себе у найпрекраснішому місці на землі. Це велика квітуча галявина, на якій зелена – зелена трава. Ви відчуєте, як ноги ступають по ранковій росі, як тіло огортає ранкова прохолода. Повіває ніжний вітерець, і вам хочеться бути тут, серед цієї краси. Вдихніть глибше свіже повітря. Чуєте якісь звуки? Може, це шумлять дерева чи співають пташки, а може, ви чуєте, як звучить тиша? Залишайтеся серед цього буяння природи і відчувайте, як у вас вливаються нові сили…
А тепер розплющіть очі і повільно озирніться довкола. Спробуйте зберегти свіжість, бадьорість і гарний настрій до кінця дня.
4.6. Задачі незвичні з підходом логічним.
Кримінальна задача.
У коморі в тітки Клари
Мишенята Верть і Круть
Сиру шмат добрячий вкрали
Щоб поснідати, мабуть,
Круть відгриз частину третю
І віддав остачу Вертю.
Половину Верть від’їв –
Більше їсти не хотів.
Залишилося 100 грамів –
Буде ще татусю й мамі!
Кримінальний цей сюжет
Кларі зіпсував бюджет!
Порахуйте, діти, швидше,
Скільки сиру вкрали миші?
Відповідь: 300г (100г – половина, отже, ще 100г з’їв Верть, а Круть віддав йому 200г, сам з’ївши теж 100г – це 1\3 від всього).
Бесіда.
Чому ця задача називається кримінальною?
Про яких злочинців йде мова в ній?
Чи пропадали у вас якісь речі?
Чи доводилося вам брати без дозволу чужу річ?
4.7.Складання асоціативного куща «Крадіжка»
Діти записують в порожніх клітинках свої слова – асоціації.

гріх злочин
несправедливісь образа
скупість крадіжка сльози
жорстокість збитки
егоїзм страждання

5.Коментування домашнього завдання.
Картки для самостійної роботи «Наодинці з собою».
Ці «картки – анкети» учні беруть додому. Ні заповнювати, ні приносити їх до школи не потрібно.
Завдання: прочитай – пригадай – зроби висновки для себе.
Чи крав, пошкоджував властивість інших?
Чи повертав вкрадені речі і по можливості відшкодував збитки ?
Чи приносив страждання іншим своєю скупістю?
Чи можна бажану річ отримати іншим способом?
Як можна виправити ситуацію з крадіжкою?
(Повернути вкрадену річ,попросити пробачення).
Чи був ти чесним в купівлі?
6.Підсумок уроку.
- Що для вас на уроці було головним? Цікавим? Чого ви навчилися?

Немає коментарів:

Дописати коментар